Language iconEnglish

ИНСТИТУТ ЗА РАЗВИТИЕ НА ПУБЛИЧНАТА СРЕДА

Следвайте ни:
facebook twitter youtube rss
РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ КОНТАКТИ
slide

ИРПС осъществява мониторинг над държавните институции, за да гарантира наличието на прозрачност и добро управление в полза на гражданското общество.

slide

ИРПС развива дигитални инструменти, които подпомагат участието на гражданите в процеса на вземане на решения.

slide

ИРПС обучава независими наблюдатели над изборния процес в България и разработва нови дигитални технологии, които гарантират честността на изборите.

ВИДЕО

ИНТЕРНЕТ ПРОЕКТИ

ИРПС В МЕДИИТЕ

Антоанета Цонева: Българите се разделиха на партия на телевизорите и партия на интернет

article image

Една медийна среда, в която няма плурализъм, има свръхконцентрация на медийна собственост, оттегляне на медиите от основната им функция да информират и превръщането им в медийни бухалки – по време на избори се превръща в чудовищен инструмент за манипулация, пропаганда и дезинформиране на избирателите. Това е една чудовищна ситуация, в която се дискредитират политически опоненти, които дори не биха могли да се защитят в подобна среда. Затова най-малкото, което може да се направи в този много съкратен хоризонт, е поне да се маркира платеното съдържание в медиите и по този начин да се разграничи рязко от редакционното съдържание. Това е едно от предложенията за промяна на изборните правила, около които се обединиха 14-те организации, които изпратиха писмо до парламента.

 

 

 

Това, което натисна бутона на 14 юни и изкара над десет хиляди души на площада пред Министерския съвет, показва, че има един пласт от обществото, който е практически независим от тази монополизирана медийна среда. Оказа се, че тези хора не само знаят името на Делян Пеевски, те са направили всички връзки между него, медийната му империя и политическия елит, за да могат да стигнат до извода, че той няма как да оглави службите за сигурност. Следователно този чудовищен инструментариум за манипулиране се е провалил, това също трябва да бъде обявено публично. По някакъв начин сред една част от обществото този механизъм вече не работи. Когато имаш един медиен могул, който не позволява никакво критично съдържание, но в същото време на 14 юни излизат десет хиляди души с абсолютно ясната представа срещу какъв модел се опълчват, това означава, че нашият български свят действително се е разделил на партията на телевизорите и партията на интернет.

 

Що се отнася до дебата за промяната на изборните правила, най-високо в дневния ред стои начинът, по който ще бъдат излъчвани политическите представители. У хората – разбира се, с помощта на медиите – се създава утопичната представа, че чрез един прекрасен изборен регламент ние ще достигнем до тези ангелоподобни политически представители, които ще изчистят ситуацията и ние ще тръгнем в някаква разумна посока. Това, което предлага нашата група, не са някакви революционни промени в избирателната система – става въпрос за пропорционална избирателна система със запазване на тези избирателни райони и запазване на съществуващия към момента праг за влизане в парламента, но с въвеждане на преференция, без да уточняваме нейните прагове и дали тя трябва да има задължителен характер. По-скоро ние се съгласяваме с това, че избирателната система трябва да бъде променена чрез въвеждането на възможност за избор на предпочитан политически представител и този избор да бъде обвързан с праг, който да може да доведе до реално разместване на подреждането, което предлага една политическа сила или коалиция.

 

Има и второ предложение, което е свързано с намаляването на броя на подписите, които се изискват, за да се регистрира независим кандидат – ние се придържаме към международен стандарт, възприет за добър от международната общност, а именно не повече от 1 % от броя на избирателите на съответния район, които трябва да се подпишат, за да бъде издигнат един независим кандидат. Това е вход за граждански кандидати, които могат да се кандидатират в съответния избирателен район. Това са всъщност двете решения, които пряко засягат начина на излъчване на политически представители.

 

Антоанета Цонева е председател на Управителния съвет на Института за развитие на публичната среда. От 2001 до 2004 г. е първият омбудсман на Софийска община. Експерт в сферата на местното самоуправление, антикорупционните политики, гражданското участие в демократичния процес и изборния процес.

 

Източник:

Портал Култура: Промените в изборните правила – утопии и реалности